Co to jest ISO 19443
ISO 19443 to system, który obejmuje systematyczne metodologie i procedury skutecznego zarządzania jakością łańcucha dostaw energii jądrowej w elektrowniach jądrowych, obiektach infrastruktury jądrowej i producentach energii jądrowej. W oparciu o normę ISO 9001, norma ISO 19443 dodaje „kulturę bezpieczeństwa jądrowego” i „wymóg programu zapewnienia jakości jądrowej” to międzynarodowa certyfikacja ITNS, która ma kluczowe znaczenie dla dostawców usług w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i umożliwia ocenę, czy spełniają oni wymagania dotyczące jakości, niezawodności i działają skutecznie.
※ Bezpieczeństwo jądrowe: osiągnięcie odpowiednich warunków działania, zapobieganie awariom i łagodzenie skutków awarii, skutkujące ochroną pracowników, społeczeństwa i środowiska przed nadmiernym zagrożeniem promieniowaniem.
※ ITNS (ważne dla bezpieczeństwa jądrowego): charakterystyka produktu, usługi, przedmiotu lub działania, którego awaria może spowodować nadmierne narażenie ludzi lub środowiska na promieniowanie.
# Główne wymagania ISO 19443
- Kultura bezpieczeństwa jądrowego: Kultura bezpieczeństwa jądrowego odnosi się do gromadzenia cech i postaw organizacji lub osób, które uważają bezpieczeństwo jądrowe za najwyższy priorytet i podejmują decyzje, przestrzegając odpowiednich przepisów i uznając bezpieczeństwo jądrowe za najwyższy priorytet. Stanowi on, że wykonywanie pracy powinno być uznawane za podstawowe wartości i zachowania.
- Określenie pozycji i działań ITNS: Wymagane jest określenie cech produktów, usług, przedmiotów lub działań, których awaria mogłaby narazić ludzi lub środowisko na nadmierne promieniowanie oraz wcześniejsze podjęcie działań zapobiegawczych.
- Podejście stopniowane: metoda stosowana w celu zapewnienia, aby wymogi związane z kontrolą jakości, dokumentacją, monitorowaniem i pomiarami były odpowiednie do istotności bezpieczeństwa jądrowego, oraz wymaga, aby powiązane wymagania były zarządzane poprzez klasyfikację.
- Produkt lub działalność klasy handlowej: Jest to pozycja (zob. pkt 3.6) lub działalność (zob. pkt 3.1), która ma wpływ na bezpieczeństwo jądrowe i która nie została zaprojektowana, wyprodukowana lub wykonana zgodnie z określonymi wymogami dotyczącymi materiałów jądrowych.
- Podrobiony/oszukańczy/podejrzany produkt (CFS): W przypadku wykrycia elementów CFS należy je traktować jako niezgodności, a zainteresowane strony, w tym klienta, niezwłocznie informować o tym fakcie.

Korzyści z ISO 19443
- Poprawa jakości: ISO 19443 poprawia jakość produktów, usług i procesów. Zaawansowane procedury kontroli jakości zmniejszają wady produktów i zwiększają zadowolenie klientów.
- Poprawa bezpieczeństwa i niezawodności: ISO 19443 przyczynia się do wzmocnienia kultury bezpieczeństwa jądrowego i zwiększenia niezawodności elektrowni jądrowych. Zmniejsz prawdopodobieństwo wypadków i katastrof poprzez przestrzeganie wymogów związanych z bezpieczeństwem i odpowiednie zarządzanie ryzykiem.
- Zapobieganie podrabianym, oszukańczym lub podejrzanym produktom (CFS): Ustanowienie normy ISO 19443 w celu przejrzystego ujawniania informacji o pochodzeniu i producencie produktów oraz usprawnienia weryfikacji i monitorowania dostawców w celu zapobiegania podejrzanym produktom. 19443 pomaga organizacjom wzmocnić gotowość oraz utrzymać jakość i bezpieczeństwo przed podrabianiem, oszustwami i podejrzanymi przedmiotami, a także zapewnia konsumentom bezpieczne i niezawodne produkty.
- Wzmocnienie przepisów i zgodności: Przemysł jądrowy jest ściśle regulowany, a zgodność z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i jakości ma kluczowe znaczenie. Norma ISO 19443 wzmacnia zgodność z odpowiednimi przepisami i regulacjami, pomagając w ten sposób organizacji zachować odpowiednią zgodność.
- Większa satysfakcja klienta: Wraz z poprawą jakości poprawia się satysfakcja klientów, użytkowników i powiązanych interesariuszy. Bezpieczna i niezawodna eksploatacja elektrowni jądrowych buduje zaufanie klientów.
- Napędzaj kulturę ciągłego doskonalenia: System zarządzania jakością promuje ciągłe doskonalenie w organizacji. Stale ulepszaj możliwości i wydajność swojej organizacji, wykorzystując dane i informacje zwrotne do ulepszania procesów i rozwiązywania problemów.
Przedstawienie struktury ISO 19443:2018 w cyklu PDCA
Wymagania ISO 19443:2018
| 4. Kontekst organizacji | |
| 4.1 | Zrozumienie organizacji i jej kontekstu |
| 4.2 | Zrozumienie potrzeb i oczekiwań zainteresowanych stron |
| 4.3 | Określenie zakresu systemu zarządzania jakością |
| 4.4 | System zarządzania jakością i jego procesy |
| 5. Przywództwo | |
| 5.1 | Przywództwo i zaangażowanie. |
| 5.1.1 | Ogólne |
| 5.1.2 | Koncentracja na kliencie |
| 5.1.3 | Kultura bezpieczeństwa jądrowego |
| 5.2 | Polityka |
| 5.2.1 | Ustalenie polityki jakości |
| 5.2.2 | Komunikowanie polityki jakości |
| 5.3 | Role, obowiązki i uprawnienia organizacyjne |
| 6. Planowanie | |
| 6.1 | Działania mające na celu przeciwdziałanie zagrożeniom i szansom |
| 6.1.3 | Określanie pozycji i działań ITNS |
| 6.1.4 | Stopniowe podejście do stosowania wymagań jakościowych |
| 6.2 | Cele jakościowe i planowanie ich osiągnięcia |
| 6.3 | Planowanie zmian |
| 7. Wsparcie | |
| 7.1 | Ogólne |
| 7.1.2 | Lud |
| 7.1.3 | Infrastruktura |
| 7.1.4 | Środowisko do obsługi procesów |
| 7.1.5 | Monitorowanie i mierzenie zasobów |
| 7.1.6 | Wiedza organizacyjna |
| 7.2 | Kompetencja |
| 7.3 | Świadomość |
| 7.4 | Komunikacja |
| 7.5 | Udokumentowane informacje |
| 7.5.2 | Tworzenie i aktualizowanie |
| 7.5.3 | Kontrola udokumentowanych informacji |
| 8. Działanie | |
| 8.1 | Planowanie operacyjne i kontrola |
| 8.1.1 | Przepisy dotyczące produktów podrobionych, oszukańczych lub podejrzanych (CFS) |
| 8.2 | Wymagania dotyczące produktów i usług |
| 8.2.1 | Komunikacja z klientem |
| 8.2.2 | Określenie wymagań związanych z produktami i usługami |
| 8.2.3 | Przegląd wymagań dotyczących produktów i usług |
| 8.2.4 | Zmiany w wymaganiach dotyczących produktów i usług |
| 8.3 | Projektowanie i rozwój produktów i usług |
| 8.3.2 | Projektowanie i planowanie rozwoju |
| 8.3.3 | Dane wejściowe dotyczące projektowania i rozwoju |
| 8.3.4 | Kontrole projektowania i rozwoju |
| 8.3.4.1 | Projektowanie i rozwój, weryfikacja i testy walidacyjne |
| 8.3.5 | Wyniki projektowania i rozwoju |
| 8.3.6 | Zmiany projektowe i rozwojowe |
| 8.4 | Kontrola procesów, produktów i usług dostarczanych z zewnątrz |
| 8.4.1 | Ogólne |
| 8.4.2 | Rodzaj i zakres kontroli |
| 8.4.3 | Informacje dla dostawców zewnętrznych |
| 8.5 | Produkcja i świadczenie usług |
| 8.5.1 | Kontrola produkcji i świadczenia usług |
| 8.5.1.1 | Sterowanie urządzeniami produkcyjnymi |
| 8.5.1.2 | Działania monitorujące i pomiarowe |
| 8.5.2 | Identyfikacja i identyfikowalność |
| 8.5.3 | Mienie należące do klientów lub dostawców zewnętrznych |
| 8.5.4 | Konserwacja |
| 8.5.5 | Działania po dostawie |
| 8.5.6 | Kontrola zmian |
| 8.6 | Wprowadzanie produktów i usług na rynek |
| 8.7 | Kontrola niezgodnych wyjść |
| 9. Ocena działania | |
| 9.1 | Monitorowanie, pomiar, analiza i ocena |
| 9.1.2 | Satysfakcja klienta |
| 9.1.3 | Analiza i ocena |
| 9.2 | Audyt wewnętrzny |
| 9.3 | Przegląd zarządzania |
| 9.3.2 | Dane wejściowe przeglądu zarządzania |
| 9.3.3 | Wyniki przeglądu zarządzania |
| 10. Doskonalenie | |
| 10.1 | Ogólne |
| 10.2 | Niezgodność i działania naprawcze |
| 10.3 | Ciągłe doskonalenie |

